Wednesday, September 9, 2009

my story~sharifah@







salam alaik.....phew,akhirnya...


hurm,xtlly mcm2 nk story kt sini,tapi slalu ader jer halangan n rintangan...faktor masa,internet, mcm2 lg..;)

alang2 dah bleh on9,akn diusahakan story sme mende stakat yg mampu.

ok,gmbr kt atas nie tyme g bengkel dakwah hospital(B.E.D.A.H)
di hukm..diguide olh presiden plajar medic ukm,abg wan.

bg sesape yg xtau,insyaAllah,26/9,empuya diri nie akan fly ke egypt,wat dentistry(asalnye medic,wat istikharah bnyk x,petunjuk dentistry plak).hmm,wat foundation arabic di ukm,dok menginap di kolej ibrahim yaakub a.k.a highlanders yg pnoh flora n fauna sambil ditemani monyet2 n beruk2 yg tersgtlh bnyk...xyah jmpot msok bilik,diaorng mmg dh mcm terrorist kt c2...haha...menyebabkab rmi girls yg trauma! so,at the end of the day,ari jum(26/6),sme bdak2 yg wat fondation balik...xcpt 8orng bdak2 termasok aku yg join B.E.D.A.H nie...4laki,4pom.ketuanye,aku...hehe...sbb aku jer yg contact ngn abg wan 2.so,mle2,ceramah(bosan2..bout tayamum kpd patient yg sakit n xleh kne air)mayb sbb aku da tau 2 yg bosan kot...mcm blajar blik PSI tyme kt skool dlu.hm,mlm,xder pape xtvty,abg wan(4thyear) n 2 orng lg akk(3rdyear)bwk ktorng round2 hukm tgh mlm 2...femes dikenali sbg holistik approach.g la wad O&G,tgk orng bersalin.hm,white coat yg ktorng pki kt dlm gmbr 2 ehsan drpd kakk2 yg stdy kt hukm nie...sng cite,xtlly ktorng round2 scr illegal..hehe..igtkn xder pape...takat interview patient jer,rpe2nye,


cbrn bermula di wad ER..hm...luckily,mlm 2 xbnyk kes2 emergency...sme orng assume ktorng dak 3rd year yg kbtulan 3rd year ukm mmg bru msok kt hukm 2.tgh syok2 abg wan xplain ubat n sgale jnis drugs kt wad 2,ttbe stu katil msok,bdak laki 16thn bru xcdnt,bdn die xleh move(pngjaran-bwklh motor pakai helmet).ktorng sme cuak+xcited.tp!ttibe kne pnggl dgn doc2 n nurse2 kt situ...kne tolong laa...diaorng igt ktorng on call mlm 2...so,tlg la ape yg ptot...hm,mmg agk huru hara wad ER...nk terpekik terlolong pown xpe..then,dlm ktorng termsokla abg wan mengcover ID ktorng yg sbnr,sorng doc pakar,doc khaldun,point kt sorng kwn aku,die tnye quest n istilah2 in medic yg seumur idop xpnah dgr lg...pe lg,sme orng ttbe rigid,mem aku 2 pown mke da pucat,cuak xpat jwb...seb baek la abg wan dpt jwb..huhu...hrmm...seram gak.but no worries,xder markh pown..haha.then esoknye,abg wan ajak ktorng g wad psikiatrik...hmm..scarry gak..akk yg 3rd year 2 pon xbrani nk msok wad 2...tp xleh r nk escape.da 4th year wajib gk kne posting kt c2.mcm2 orng aku jmpe.ader bdak pom 14thn yg nk bnoh diri,orng2 tue..hmm...mcm2 lg..mmg pnglmn baru utk aku n kengkwn lg 7 orng 2.but since aku da tukar dentist,evrything is totally differ now...huhu.


hmmm...b4 nk g mesir ni mcm2 story dah dgr bout ngra tuh.hmm...ktorng diberitahu,kt sne ader bnyk persatuan2 plajar mesia yg majornye terdiri drpd dak2 medic n agame.antara yg terfemes n tertue kt sne adlh 'pemeram'(lbh krng cmnie la bunyinye)..roughly,yg aku tau perst nie ditubuhkn since ngra kte merdeka lg...b4 1957.wow!lame kan?n pengasasnye,bdak2 al-azhar yg amek agme...n diaorng adlh dr pihak pembangkang di negara kte nh...hmm..diaorng ske tarik bdak2 baru nie utk join diaorng..tp rmi senior n member aku pesan,ckopla sekadar jd neutral kt sne.jgn terikat dgn mne2 perstuan...sbb sumtyme diorng act too radikal...n nnti bnyklaa xtvty2 keagamaan yg diaorng wat smpikn rmi yg t'ganggu study diaorg..xpclly tyme palestin kne serang ngn israel ari 2..hmm..n klu kte xjoin,certain drpd diaorng akn buruk2kn sape2 yg xjoin..n kne kacau r...agk sdeh ble dgr cmnie...orng melayu nie,agknye klu g mne2 pown,mmg ske gaduh sesama bangse sndirik ekh?wallahualam..jaz wait n see...btol ke ape yg aku dgr nie.keadaan kt mesia pown agk xtentu hara skrng-politik.kes plajar mesia kt indon...tkot plak dgr cte diaorng.hmm.....smtara dok umah xwat pape nh,aunt aku bg pinjam 2 buah buku

1.sons of fortune by jeffry archer

2.three daughters of china by jung chang(true story)

hmm...both of the book mmg tebal2...bleh kate mcm campbell laa!xtlly malas gle2 nk bce..tp dikuatkn gak smngt..haha..drpd otak kering tiap2 ari ngadap citer arab kt art variety...elok gak otak nie diperkembangkan dgn cte2 yg leh wat otak aku nie matang sket..(pnyakit yg aku realize slame ni-xsedar diri dh 20..haha...kwn2 baru sme igt aku 19-ok r lg....tp der yg kate aku cm dak aftr spm...adeih........certain boys yg bru nk stat ngorat aku pown diaorng igt aku same age ngn diorng...hahaha-no comment tp ksian r diaorng ;) )

briefly,

-1st book,ok r,cte psal twins yg t'pisah sjak kecil.last2 jmpe ble sorng jd wakil from republican n sorng wakil from democrats...tp aftr tau diaorng 2 twins,both of 'em decided 2 keep remain the secrets...sme nie gara2 nurse yg tukarkan baby yg sorng 2 ngn baby yg dh mati kt dlm wad baby 2.


-2nd book,haaa....yg nie best sbb true story..a real saga stories bout china.stat dr zaman istana yg raja2 bnyk ader concubine(gundik2 raja),zmn b4 communist-cultural revolution(kuomintang),zmn communist..n zmn after communist(after chairmain mao died).

hmm...mmg bnyk sgt corruption tyme zmn communist tu..kekadang aku tkot klu mesia jd cm2...nauzubillah..bkn pe,sbb ble bce certain2 part kt dlm novel 2,terasa mende2 2 t'jadi kt ngara sndirik.ingat!sejarah mungkin berulang..n manusia xkan pernah lari drpd sejarah.

kte hidop blajar drpd sejarah.renung2kan~




fuh,panjang dah...tp xpela kn..pasnie xtau ble leh mencapub kt blog nie..haha.


skrng dok umah,after finished both of the books...aku jalankan amanah yg diberi olh umi kesayangan-kemas rumah!dh nk raye!rumah bersepah dgn buku2 n nota2 dr zmn skolah mengh(f1-f5),n mtrx yg 2thn tu.risiko klu aku xkmas,ayah aku akn buang sme buku2 2 ble aku da g egypt nnti...n sme megazine2 skolah since zaman akk n abg2 aku...haha..bnyk gle!mau xnye,sme 4orng dok hostel.n sme skola agme+sc straems..tp sorng pon xcontinue bdng agame..huhu.

so tiap2 ptg since last week,aku mngmas sme buku2 yg ader...t'kenang zmn awl2 remaja dlu..hahaha...buku2 tulis zmn2 dlu..diari2 zmn jahiliah dlu..since skolah rendah pon ader.n sme buku bhse arab aku asingkan stu sudut..utk direfer blk.lawak!mmg klakar..rse mcm jilat ludah sndirik...subjct yg plg aku xske n rse membebankn..bhse arab!!!last2,buku2 2 yg dicarik blk..haha...Allah Knows Best.


baru2 nie kuar town s'bn,hajat nk carik tafsir quran.alhmdllh,after survey bnyk kedai(smpi kne marah ngn mak aku),Allah tolong,jmpe kedai yg jual kt aku hrge kurang rm10,slps bargain ngn tuan kdai 2...hehe.dpt rm35.hmm..bce quran xfaham mksod xbermakna gak kn..now,evryday after sahur,aku bce quran n tafsir...hmm....klu korng tgk citer 'qamar bani hashim',leh follow cte2 2 ngan tafsir ayt2 quran...subhanAllah.hm...skng da LEGA...rak2 buku sme da kemas..n sme buku2 kesyngn da simpan elok2..haha..campbell aku skng jd pujaan abg aku yg mmg ulat buku 2,tp plik,dier engineer,tp minat bce mende2 bio...hurmmm..biarlah dier,asalkn die happy.but sorry 2 hazwan n arasyi yg msg aku mntk soft copy assignmnt english yg kte wat kt mtrx dlu...soft or hard copy,dua2 xjmpe.

ok,2 jer kot stakat nih......doakan aku slamat stdy kt sne n brjye gak bwk blk segulung ijazah.

n jgn lupe doakn utk ngara kita n sme rkyt mesia n islam yg bertaburan diatas muke bumi Allah nie.enjoyla puas2 zmn mude nie,kejar ilmu dunia,jgn lupe kjar ilmu akhirat skalik..Allah lindungi pemuda pemudi yg beriman di padang mahsyar nnti..n aku nk suggest kt korng bce buku-Life is An Open Secret by zuraidah othman...just enjoy the story..xtebal.n simple words.ok,sorry klu der wat silap kt sme(xpe,t tyme rye singgh jap kt blog nie...hehe)..im not perfect,plus still jahil.oryte...insyaALLAH 2 be continued........................................................tata~ila liqa' ;)


2 comments:

  1. kak tia!!!
    bestnyer die wat dentist!!
    tahniah!!
    slamat brjaya kak!
    :D

    ReplyDelete
  2. kak syarifah, congrats..
    congrats sgt...jaga diri elok2 k bl dh duk kat egypt nanti..ingat Allah always..good luck tau..doakan jgk kejayaan ktrang kat sini k.

    ReplyDelete